torsdag 12 mars 2015

Multiplikationshagar

Idag har jag och min dotter gjort multiplikationshagar. Jag fick inspirationen av Malin Wiklund @SanDeCompostela som den 8/3 la ut en bild där hon gjort en sorts tabellstege på golvet. Min dotter tycker det är lite knepigt detta med multiplikationstabelerna så idag efter skolan tog vi våra gatukritor och gick ut och ritade 3:ans och 5:ans tabell i form av en hage. Hon skulle sedan hoppa på rätt svar när jag sa ett multiplikationstal, ex 3*5 och då skulle hon hoppa till rutan där det stod 15. Jag ville på detta sätt visualisera tabellen för henne. Det gick ganska bra men osäkerheten ligger och lurar och självförtroendet när det gäller just matematik är inte på topp.


När vi hoppat ett tag gick vi sedan in och räknade de båda tabellerna på vanligt papper. Det var då några tal som fortfarande var lite knepiga att komma ihåg så vi gjorde tabellkort. Vi hade en trevlig stund tillsamman och umgicks. Sitter inte tabellerna helt så var kvalitetstiden ändå en vinst.



Detta är ett inlägg i #blogg100. En utmaning att blogga 100 dagar i rad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar